• Monumentale roman over opkomst en val van een roemrucht Hongaarse familie,zelden las u zo'n meeslepend verhaal
  • Op de faculteit Antropologie van de Universiteit van Nevada arriveert een pakje zonder afzender, en als de dood wordt opengemaakt, blijkt de inhoud schokkend te zijn: een gekrompen hoofd. Aanvankelijk beschouwen Gil Grissom en zijn team van technische rechercheurs - Catherine Willows, Warrick Brown, Nick Stokes en Greg Sanders - dit als een curiositeit, een gruwelijk relikwie uit het verleden. Maar als alles wijst op het feit dat het hoofd in werkelijkheid het resultaat is van een recente moord, rijst al snel het vermoeden dat er een wrede seriemoordenaar met een onorthodoxe modus operandi losloopt..
  • Do people everywhere have the same, or even compatible, ideas about multiculturalism, indigenous rights or women's rights? The authors of this book move beyond the traditional terms of the universalism versus cultural relativism debate. Through detailed case-studies from around the world (Hawaii, France, Thailand, Botswana, Greece, Nepal and Canada) they explore the concrete effects of rights talk and rights institutions on people's lives.
  • De multiculturele samenleving is voor verschillende Europese landen een nieuw gegeven. De veranderde etnische samenstelling van de bevolking en de grote diversiteit aan culturen op ons continent hebben gevolgen op tal van vlakken. 'Culturen in meervoud' is niet de zoveelste publicatie die een bepaald aspect van deze problematiek behandelt maar een bondig overzichtswerk waarin de verschillende aspecten van interculturalisatie onder de loep genomen worden vanuit agogisch standpunt: interculturele communicatie als basisgegeven, intercultureel vormingswerk, intercultureel onderwijs, interculturele hulpverlening. Daarmee is dit boek een waardevol naslagwerk voor wie werkzaam is in het agogisch beroepenveld of voor wie daarvoor opgeleid wordt.
  • Leven in een multi-culturele samenleving betekent voor de meesten van ons dat er gemorreld wordt aan de vaststaande waarden en normen. Daardoor komt de vraag wie wij zelf zijn en waarvoor wij willen opkomen onder druk te staan: identiteitscrisis noemt men dat. En die identiteitscrisis speelt een steeds grotere rol bij de oorzaken van psychische en sociale problemen, waaraan velen in onze samenleving lijden. Traas analyseert op een duidelijke wijze waarom het steeds moeilijker is/lijkt om te ontdekken wie wij zijn. Als illustratie geeft hij veel voorbeelden uit de literatuur. Diegenen, die beroepshalve werken met mensen en hun problemen, zullen zeker herkenningspunten vinden naast een aantal nieuwe gezichtspunten en ideeën.
  • In Doetinchem en omstreken gonst het van de bedrijvigheid. Dat is niet altijd zo geweest. De ligging van 'Villa Deutinghem' in het moerassige land aan de Oude IJssel vormde eeuwenlang een natuurlijke barrière voor een bloeiende handel en de groei van de stad. De geschiedenis van Doetinchem bestaat grofweg uit twee delen: de periode na de bombardementen in het voorjaar van 1945 (die enorme gevolgen hadden voor de stad en haar inwoners) en de lange historie daarvoor. In dit boek komt uitgebreid de na-oorlogse periode aan bod in alle verhalen van de geïnterviewde ondernemers waarin zij onder andere terugblikken op de historie van hun bedrijf. De inleiding van dit boek gaat juist meer in op de bedrijvigheid in Doetinchem en omstreken van voor de oorlog. Net als bij de geschiedenis van elk(e) andere stad of dorp in Nederland begint deze bij de bewoning van de streek door jagers en boeren, die later handel dreven met de Romeinen. Een eerste schriftelijke verwijzing naar de stad Doetinchem dateert uit 838 waarin sprake is van 'Villa Duet-inghem'. Paul Nieuwenhuis koos die naam voor zijn wijngaard op basis van deze historische gegevens: Wijngaard Deutinghem 838. Van een echte stad was in die tijd geen sprake: het dorp bestond waarschijnlijk uit een houten kerkje en enkele huizen en schuren. In de loop van de Middeleeuwen werden er rondom de 'villa' verschillende kloosterorders gesticht, waaronder Bethlehem. Het klooster is vandaag de dag - inmiddels volledig opgetrokken uit stemmig donkerrode baksteen - nog steeds te bezoeken. In het jaar 1236 verkreeg Doetinchem uit handen van Otto de Tweede, graaf van Gelre, het stadsrecht. Gedurende de Middeleeuwen groeide Doetinchem binnen het hertogdom uit tot een bloeiende handelsstad. In het drassige gebied rondom de stad verrezen verschillende versterkte woningen. Door de ligging van de Oude IJssel en de aanwezige moerassen waren deze kastelen moeilijk door vijanden te bereiken. De bekendste is zonder twijfel kasteel Slangenburg. Maar wellicht nog veel mooier is kasteel De Kelder, gelegen pal achter het Slingeland Ziekenhuis. De huidige jonker Floris Beelaerts van Blokland heeft er zijn levenswerk van gemaakt om het landgoed weer in oude luister te herstellen. In de 17e en 18e eeuw leidt Doetinchem een sluimerend bestaan: de steden in Zeeland, Holland en Friesland profiteren van de bloeiende koopvaardij, het oostelijk deel van Nederland fungeert als doorgeefluik naar het Duitse achterland. Aan een van de routes van en naar Duitsland, de weg tussen Enschede en Arnhem, stichtte rond 1790 Theodorus Nijenhuis net buiten Doetinchem een boerderij met een kleine herberg. Reizigers konden bij deze herberg annex logement 'Het Onland' overnachten. Halverwege de 19e eeuw kwam dominee Jan van Dijk uit Friesland naar de Achterhoek. Hij werd als voorganger aangesteld van een kleine Christelijke gemeente. Het kerkgenootschap telde niet meer dan dertien gezinnen. De dominee heeft in Doetinchem en omstreken furore gemaakt door de oprichting van een jongensinternaat in het huidige Villa Ruimzicht. Van Dijk runde op geheel eigen en strenge wijze het internaat. Wie niet luisterde werd letterlijk de laan uit gestuurd. Rond 1860 was er van veel bedrijvigheid in en om de stad geen sprake. De industriële revolutie tijdens de tweede helft van de 19e eeuw zorgde voor het ontstaan van verschillende bedrijven die we vandaag de dag nog in het straatbeeld tegenkomen zoals Misset (1873) en Hogenkamp Klom-pen (1877). Ondanks de industrialisatie die zich in de 20e eeuw onverminderd voorzette, bleven ook veel eeuwenoude ambachten actief. In 1921 werd de herstelde Velsmolen in IJzenvoorde, nu beter bekend als de Benninkmolen, volgens oude molenaarstraditie weer in gebruik genomen. Aan de andere kant van de stad, aan de Keppelseweg, opende de Geldersche Stoomtrammaat-schappij naast het station een hoofdkantoor en verrezen er kantoorpanden voor nieuwe type be-drijven als Heilbron Assurantiën en Makelaardij. Menig notabele liet aan de doorgaande weg naar Doesburg een villa bouwen, zoals huize 'Het Loo'. Het pand werd gebouwd in opdracht van de heer Japing en anno 2014 is het pand het onderkomen van het Doetinchemse kantoor van Monuta. Ondanks de dreigende oorlog in de jaren '30, kon niemand vermoeden dat de stad zo zwaar zou worden getroffen. Doetinchem is daar in de naoorlogse periode bijzonder sterk uitgekomen en kent vandaag de dag een keur aan bloeiende ondernemingen.

Titel

Ga naar de bovenkant