• Mouthing the Words Oorspronkelijke Titel Pedlar en Toronto Oorspronkelijke Uitgeverij Thelma is zes jaar. Haar ouders hebben een slecht huwelijk - ze slapen apart. De spelletjes die haar vader met Thelma doet, zijn niet leuk en brengen haar in de war, terwijl haar broertje Willy haar moeders lieveling is. Als het gezin naar Canada verhuist, smokkelt Thelma haar denkbeeldige vriendjes mee in haar koffer. Ze maakt er ook echte vrienden - de meisjes uit de buurt - maar Thelma's leven speelt zich voor het merendeel nog altijd af in haar rijke en buitengewoon levendige fantasie. En nog steeds vraagt ze aan bijna iedere volwassene die ze tegenkomt of die haar wil adopteren Ondanks seksueel misbruik, anorexia en een meervoudige persoonlijkheidsstoornis weet Thelma haar veerkracht, humor en verbeeldingskracht te bewaren.
  • Op 2 maart 1998 verdwijnt in Oostenrijk een tienjarig meisje genaamd Natascha zomaar in het niets. Rond vijf uur die middag dringt tot Brigitta Sirny- Kampusch door dat haar dochter niet thuiskomt. Op 23 augustus 2006 vlucht een achttienjarig meisje uit een huis in een buitenwijk van Wenen. Ze vertelt de politie dat ze Natascha heet. Natascha Kampusch. Rond vijf uur die middag worden moeder en dochter herenigd. 'Hij heeft me niet misbruikt,' is het eerste wat Natascha tegen haar moeder zegt. Belangrijke woorden, en ook de voorlopig laatste woorden, want de weken daarna wordt Natascha van haar moeder afgeschermd door een horde advocaten, psychologen en sociaal werkers. Opnieuw gekidnapt. Brigitta beschrijft in dit boek hoe zij deze acht jaar heeft ervaren. Voor Natascha.
  • Achterplaat foto Vincent Mentzel Redactie en zetwerk Frans T. Stoks en Jos Bruystens Maastricht Druk Drukkerij Wilco Amersfoort Samenvatting Karina en haar Indische moeder zijn anders. Ze wonen met z’n tweeën, ze hebben een donkere huid, zijn afhankelijk van de Sociale Dienst en eten rijst in plaats van brood. In het Leiden van de jaren zestig laten de buren er weinig misverstand over bestaan: ze moeten oprotten, terug naar hun eigen land. Als haar moeder een verhouding krijgt met een circus-directeur, breekt voor Karina een nieuw leven aan. Ze voelt zich thuis in de woonwagens, tussen de artiesten en de dieren. Dan gebeurt er iets rampzaligs: haar moeder wordt ernstig ziek. Maandenlang ligt zij in het ziekenhuis. Al die tijd staat de dertienjarige Karina er alleen voor. Uiteindelijk wordt ze in huis geplaatst bij haar vader, die zij nog nooit gezien heeft. Karina vlucht, en komt achtereenvolgens terecht in de kraakscene van Den Bosch, de entourage van Herman Brood en het turbulente nachtleven van Amsterdam. Via verschillende omwegen lukt het haar twintig jaar later eindelijk het beeld van haar moeder te completeren – en daarmee haar eigen verleden onder ogen te zien. Zonder moeder is een hartverscheurend verhaal van liefde en verwaarlozing, en van leven met geheimen, maar het is ook een buitengewoon vitaal verhaal van veerkracht, seks en rock ‘n’ roll. In een bedrieglijk eenvoudige, onomwonden stijl beschrijft Karina Schaapman haar leven tegen de achtergrond van het Nederland van de jaren zestig tot nu. Het is het verhaal van een vrouw die in het circus één ding leerde: maak gebruik van je kracht, want de show must go on.
  • J'abandonne Oorspronkelijke Titel Omslag Studio Jan de Boer Vormgeving binnenwerk Cee van Wee te Amsterdam Zonder mij is een intense roman over leven en dood, van de auteur van de bestseller Grijze zielen. In deze roman, die je niet anders dan met ingehouden adem kunt lezen, neemt Claudel de lezer opnieuw mee naar een universum van rouw, waarin pijn en zelfdestructie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Claudels taal is even scherp als fijngevoelig en zijn beelden zijn van een grote zeggingskracht. De verteller heeft zojuist zijn geliefde verloren. De buitenwereld vervult hem met walging en razernij en alles doet hem pijn. In het ziekenhuis waar hij werkt, brengt hij de dag door met een collega wiens aanwezigheid hij nauwelijks kan verdragen, om maar niet te spreken van het werk zelf. Maar net als hij heeft besloten dat hij zo niet verder wil leven, vindt er een bijzondere ontmoeting plaats die hem van gedachten doet veranderen. Of is het daarvoor al te laat? Net als in Grijze zielen weet Claudel een spannend en aangrijpend verhaal te vertellen, dat diepe indruk maakt en eindigt in een even dramatische als intrigerende ontknoping. De gevoeligheid en genadeloze trefzekerheid waarmee Claudel de heftige emoties van zijn personage overbrengt, doen denken aan het werk van Céline. Tegelijkertijd kan Claudel zich, door de melancholieke, tedere gloed die in zijn romans oplicht, maar vooral ook door zijn verbluffende vermogen om een verhaal perfect te doseren, meten met de Russische meesters.
  • Franka en Phinus vormen al veertien jaar een hecht paar, wanneer ze hun enige kind, hun zoon Jem, verliezen. Vanaf dat ogenblik belanden ze in een nachtmerrie waaraan geen eind lijkt te komen. Zij wil samen rouwen, herinneringen ophalen, Jem levend houden, maar Phinus weigert om over het gestorven kind te praten. Hij wil het liefst alles vergeten, zo snel mogelijk, want hij wordt verteerd door schuldgevoelens. In een poging hun vroegere verbondenheid te herstellen, trekken ze er samen op uit. Maar er komt helaas niets meer terug van het oude sprookje. Renate Dorrestein (1954) begon als leerling-journaliste bij de Libelle en Panorama. In 1977 begon ze freelance te schrijven. In de periode 1977 - 1982 publiceerde ze in Het Parool, Viva en Opzij. In 1982 werd ze redacteur bij Opzij. In 1983 verscheen haar debuut Buitenstaanders. In 1993 ontving ze de Annie Romeinprijs voor haar hele werk.
  • Zondagskinderen gaat Bergman als het ware met heel kleine stapjes op zijn vader toe die hij misschien wel door het schrijven van deze roman, beter leert te begrijpen en uiteindelijk ook vergiffenis schenkt ,waar deze op zijn doosbed vergeefs om vroeg Zondagskinderen' van de befaamde Zweedse filmregisseur Ingmar Bergman sluit aan bij de beide autobiografische geschriften 'Laterna Magica' (a.i. 88-01-025-2) en 'Goede Bedoelingen' (a.i. 93-02-106-2). De kleine roman geeft een miniatuurbeeld van de auteur als achtjarige en zijn verhouding tot zijn vader en tevens een gevoelige en gedetailleerde beschrijving van het zomerverblijf van het domineesgezin. Het verhaal is geconcentreerd rondom een uitstapje van vader en zoon op de fiets naar een naburig dorp waar de vader moet preken. De herinneringen zijn ditmaal vrij van haat en bitterheid, maar schokkende elementen blijven niet uit. Verteltechnisch zijn de overgangen van het herinnerende ik en het derde-persoonsverhaal over het jongetje Pu wat onverwacht. De vertaling van Karst Woudstra is goed. Het verhaal is verfilmd door een van de zoons van Bergman. Aan te bevelen voor een groot lezerspubliek. Omslagfoto ABC Press inzet portret van Hendrik Bergman
  • Honeymoon with the Boss Oorspronkelijke titel Zon, zand en zee Imogen denkt dat ze droomt. Haar knappe rijke baas vraagt háár mee naar een tropisch eiland! Goed, het is eigenlijk zijn huwelijksreis, maar dat huwelijk gaat niet door. Drie weken met Tom, wuivende palmen, een azuurblauwe zee en witte stranden. Zou ze dan toch een kans maken bij hem? Het enige probleem is dat hij zijn laptop mee heeft in plaats van zonnebrand... Their Greek Island Reunion Oorspronkelijke titel Een lange hete zomer Spierwitte huisjes, met olijfbomen begroeide heuvels, wolkeloze hemel - Hermapolis is de perfecte plek voor romantiek. Zeven jaar geleden ontmoette Olivia er de liefde van haar leven. Maar ditmaal gaat ze alleen, want de relatie hield geen stand. Op weg met de boot naar het Griekse eiland wordt haar oog getrokken door een opvallend knappe, gespierde man. Hij heeft iets bekends...
  • De sombere wolken lijken in de verte uiteen te drijven Zal de zon op tijd weer gaan schijnen in Marinka 's Hart ?
  • Summer of Love Oorspronkelijke Titel Sian Bishop heeft zich maar een keer in haar leven roekeloos gedragen - en daar heeft ze haar geweldige zoontje Rory aan overgehouden. Ook al heeft ze geen spijt van de wilde nacht die haar leven veranderde, toch is ze voorzichtiger geworden. Ze laat zich door Richard, een degelijke, rijke vriend, overhalen om de chaos van Londen te verruilen voor een schattig huisje in het dorp waar ook hij woont. als blijkt dat Richard verliefd op haar is, overweegt ze op zijn avances in te gaan. Dat is wel zo verstandig. Sian sluit al snel vriendschap met haar oudere buurvrouw Fiona en ze blaast haar meubelbedrijfje nieuw leven in. Maar het is op slag gedaan met al haar goede voornemens als Fiona's zoon op een prachtige zomeravond thuiskomt na een lange reis. Gus, wereldreiziger en hartenbreker, is charismatisch, woest aantrekkelijk en een volslagen verkeerde keus voor een alleenstaande moeder. Het is alleen niet de eerste keer dat hun paden elkaar kruisen.

Titel

Ga naar de bovenkant