• Der Untertan Oorspronkelijke Titel De roman 'De Onderdaan' speelt zich af in Duitsland in de jaren '90 van de negentiende eeuw, tijdens de ijzeren regering van keizer Wilhelm II. Heinrich Mann zette een personage neer, Diederich Hessling, die zich conformeert met machthebbers om er voordeel uit te behalen. In het fictieve provinciestadje Netzig, waar Hessling directeur is van een papierfabriek, werkt hij zich op in het gemeentebestuur. Nationale belangen worden hier uitgevochten op provinciaal niveau, waarbij Hessling zich ten doel stelt om alle voorstanders van een sociaaldemocratische regering te elimineren. Het boek is een satire op de absolute heerschappij van keizer Wilhelm II en tegelijkertijd gaat het verhaal over macht en machtsmechanismen, waardoor de roman de tijd heeft doorstaan. Honderd jaar geleden, in januari 1914, verscheen 'De Onderdaan' als feuilleton in het tijdschrift Zeit im Bild. Heinrich Mann voltooide het boek in de zomer van dat jaar, aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog. Met een vooruitziende blik voorspelde hij de ondergang van het keizerrijk Duitsland. Pas in 1918 werd de roman in een grote oplage gepubliceerd en meteen was het boek een bestseller. 'De Onderdaan' heeft een geheel nieuwe bewerking ondergaan en is voorzien van een inleiding door literatuurwetenschapper, vertaler Duits en auteur Margreet den Buurman, die eerder een biografie publiceerde over Heinrich Mann: Het goede in de mens. (Aspekt, 2012) ''Er is veel ruimte voor human interest: zijn liefdesgeschiedenissen, het permanente geldgebrek en de moeizame relatie met zijn broer, de Nobelprijswinnaar Thomas Mann.''
  • Sunrise with seamonsters Oorspronkelijke titel Typografie John van Wijngaarden Foto omslag Martha Cooper Paul Theroux is voornamelijk bekend om zijn reisverhalen waarbij hij lange treinreizen maakt door exotische landen. Hij heeft echter ook enige voortreffelijke romans op zijn naam staan waaronder 'The Mosquito Coast' (Muskietenkust). Korte stukken zoals de 10 in dit boekje hebben voor de meeste lezers minder aantrekkingskracht, maar de stukjes behoren tot de bekende genres van Theroux. Deze keer beschrijft hij in het titelessay 'Ondergronds spookhol' niet het reizen per trein maar per subway, en wel in New York City. Het is niet zozeer een reisverhaal als wel een journalistiek verslag van het wel en wee van de subway: bekend om misdaad, aftakeling, graffiti zo erg dat er op sommige stations geen enkele plaatsaanduiding of informatiekaartje te lezen is. Zoals gewoonlijk maakt Theroux van alles mee. Andere stukken gaan over: een roeitocht langs de oostkust van Amerika 'Zonsopgang met zeemonsters', de genoegens van het treinreizen in het algemeen, een vriendschap met de schrijver V.S. Naipaul, een reunie van de High School, en het sluipende en niet uit te roeien racisme van blanken in zwarte werelddelen ('Tarzan is een blanke emigrant'). Zeer onderhoudend en gemakkelijk leesbaar, prettig vertaald.
  • Underground Oorspronkelijke titel Omslagontwerp Erik Prinsen Venlo 'Ze gaan verder naar de perrons. Boven in de stad loopt Casimir voorovergebogen, weet hij geen raad met zijn lengte. Maar hier beneden beweegt hij zich natuurlijker, ook al is er onder de half ronde boog van de tunnel nauwelijks ruimte voor zijn hoofd. Hij is zich er altijd van bewust dat mensen zich door hem bedreigd kunnen voelen, en niet alleen vanwege zijn opvallende, grote lijf op de zachte voeten. Hij roept verwarring op, zoals iemand die grote angst heeft doorstaan verwarrend is. Hij stelt zich voor dat het als een geur van hem afstraalt: niet langer van angst, maar wel van iets om bang voor te zijn.'
  • Redactie Dirk Beijer [gazon] Pierre Lombarts [bomen heesters] Eindredactie K.A. van den Hoek Lay-out en Coordinatie Martin Meulendijk en Els van der Kolk Vormgeving omslag Gerrit van Rhijn Produktievoorbereiding Aad P. van Stratum Produktie Theo Benschop Zetwerk W.J. Arnout Jolanda Smith-Riedijk Fotozetterij Gedrukt en gebonden door Brepols Turnhout Belgie
  • Undercurrents Oorspronkelijke titel Vlak na de Tweede Wereldoorlog keert Olivia Hamilton vanuit Engeland terug naar haar geliefde Australië, waar haar moeder pas is overleden. In haar geboortedorp Trinity hoopt ze de waarheid te vinden achter een aantal onthutsende documenten uit haar moeders nalatenschap. Daarbij heeft ze de hulp nodig van haar verfoeide oudere zus Irene en een oude vriendin van haar moeder.
  • Leiderschap is cruciaal. Zeker in het onderwijs, waar het niet gaat om zaken en papieren maar om mensen en manieren. Goed leiderschap zorgt voor professionele groei en bloei van mensen op de verschillende niveaus in de school. Leiderschap begint bij de basis, de plaats waar het primaire proces plaatsvindt. Dat is in het klaslokaal, in de interactie tussen de leraar en de leerling. De interactie op de andere niveaus, die tussen de leidinggevende en de leraar en de bestuurder en de leidinggevende, staan in dienst van het primaire proces: het geven van uitstekend onderwijs. Het is nodig dat mensen zich op alle niveaus afvragen wat de leerlingen beter worden van hun werk, wat hun leiderschap bijdraagt aan goed onderwijs. Dat zorgt voor verbinding tussen de verschillende niveaus en voorkomt het ontstaan van verschillende 'wereldjes' in de school.
  • Onderzoeksmethodologie voor de gezondheidszorg geeft een beknopte en heldere uitleg over vooral kwantitatieve onderzoeksmethoden. De auteur besteedt speciale aandacht aan de omzichtigheid waarmee onderzoeksgegevens dienen te worden geïnterpreteerd. Hij waarschuwt voor de mogelijke denkfouten en mankementen in een onderzoeksopzet, die tot ongerechtvaardigde conclusies leiden. De student maakt kennis met een manier van denken waarmee hij ook op andere terreinen zijn voordeel kan doen: bij het opzetten van een betoog, het trekken van conclusies en het oplossen van problemen. De vele voorbeelden en opdrachten helpen de student zich zelfstandig de stof eigen te maken.
  • The education of Mrs. Brimley Oorspronkelijke titel Romantiek en humor vormen een onweestaanbare combinatie in dit bijzondere debuut van Donna MacMeans 9789037828337 Cover art copyright Franco Accornero via Agentue Schluck

Titel

Ga naar de bovenkant