• Toen ze vijf jaar was werd Liliane Stijnen in een gesticht voor achterlijke kinderen gestopt, want ze was ongewenst. Daar werd ze lastig en opstandig van. Toen ze twaalf was, werd ze naar een psychiatrische inrichting voor volwassen vrouwen verplaatst, hoewel ze geestelijk gezond was. Onder het strenge nonnenregime werd haar hele leven een aaneenschakeling van vernederingen, psychische martelingen, angst en onnoemelijk veel verdriet. Vijftig jaar lang was ze niemand, mocht ze niemand zijn en zo werd ze het personage Rosalie Niemand in een roman van Elisabeth Marain. Rosalie Niemand vertelde haar verhaal aan Elisabeth Marain die diep onder de indruk was: ‘Zo stond ze daar voor me, al vier jaar vrij, niet omdat ze “genezen” was verklaard, maar omdat de subsidies voor gesloten instellingen verlaagd werden. Ze stond daar en ik keek naar haar en besefte hoe zij zich ondanks alles op een uitzonderlijke wijze had opgericht en voor het eerst echt begon te leven op een leeftijd dat de meesten onder ons het voor bekeken houden. Ik zag haar kracht en onverwoestbaarheid en besloot over haar te schrijven.’
  • Sebastian Fitzek studeerde rechtswetenschappen en werkt als journalist en schrijver voor radio en tv. Hij is de meestervan de psychologische thriller. Vanzijn boeken gingen in Duitslandreeds miljoenen exemplaren overde toonbank en ook in Nederlanden België heeft hij inmiddels eengrote schare liefhebbers.
  • Dit boek is het verslag van een (spel)therapie die een in Duitsland wonende Turkse jongen van twaalf jaar daar onderging. De auteur is psychotherapeute en schreef eerder over een therapie: Ude-Pestel, A. Altijd, altijd moet je aardig zijn" (a.i. 76-34-057). De Turkse jongen komt onder behandeling wegens hardnekkig bedplassen. De therapie (van Kanov) zorgt ervoor dat Ahmed, die als Turk opvalt en dit niet wil, die met zijn ouders wil praten maar deze hebben geen tijd omdat ze geld willen verdienen, zich leert te redden. Het boek leest vlot en is boeiend geschreven. De kombinatie van de beschrijving van de techniek van de therapie en het probleem van de tweede generatie van gastarbeiders maken het tot een apart boek.
  • The Osterman Weekend Oorspronkelijke titel Omslagfotografie Gerhard Jaeger Terreur, spionage, moord. Het is allemaal ver van het bed van John Tanner en zijn gezin. Tot hij te horen krijgt van de CIA dat zijn beste vrienden, de Ostermans, verdacht worden. Ze zoudden lid zijn van de sinistere Omega-organisatie. Het daarop volgende bezoek van de Ostermans zleurt het gezin Tanner mee in een nachtmerrieachtige maalstroom van gebeurtenissen.........
  • The Bourne Spremacy Oorspronkelijke titel Omslagfotografie uit 2004 Universal Studios Redactie bewerking Harry Haakman David Webb leidt een rustig bestaan in een Amerikaans universiteitsstadje. Totdat zijn vrouw wordt ontvoerd. Om haar te redden moet hij opnieuw Jason Bourne worden. Turbulente verwikkelingen voeren hem naar China. Daar ontmoet hij zijn ergste nachtmerrie: de echte Jason Bourne. The Bourne Supremacy is het middendeel van ludlums befaamde Bourne-trilogie.
  • Hold the Dream Oorspronkelijke titel Hoofdpersoon in deze familiesaga is Emma Harte, een 80-jarige zakenvrouw die het familie-imperium "Harte Enterprises" beheerst. Ondanks haar hoge leeftijd weet ze de zakelijke touwtjes op onnavolgbare wijze in handen te houden. Wanneer ze uiteindelijk besluit af te treden passeert ze haar eigen kinderen en benoemt ze één van haar kleindochters tot haar opvolgster, een daad die de familie bepaald niet nader tot elkaar brengt. Een lijvige familieroman, in het begin wat moeilijk leesbaar door een overvloed van namen. Heeft de lezer de verschillende betrekkingen eenmaal door dan blijft het verhaal tot het einde boeien, mede door de rake karaktertekeningen van de beide hoofdfiguren. In 1988 als tv-serie uitgezonden
  • Kala Oorspronkelijke titel Belletering omslag Sjef Nix Een exotisch, verrassend en schitterend geschreven verhaal tegen de achtergrond van het woeste Afrika. Een adembenemend boek! Kala is de hoofdpersoon in een sprookjesachtige avonturenroman, die in Afrika speelt. In feite een meer gebruikt procédé: kind wordt opgevoed door dieren. In dit geval gaat het om een meisje dat als baby achtergelaten wordt bij hyena's. De auteur moet Afrika goed kennen: de hele sfeer van het verhaal en hetgeen hij vertelt over de flora en fauna maakt duidelijk dat hij werkelijk op de hoogte is. Een niet nieuw gegeven dus, maar op de een of andere manier toch heel apart: pure poëzie soms, zoals een verhaal in het verhaal wordt verteld en adembenemend mooi en fascinerend alles over de woestijndieren wordt verhaald. Vooral het leven van de hyena's en het leven van het meisje Kala in die gemeenschap worden heel dichtbij gebracht om het zo maar eens te zeggen. Voor lezers, die zin hebben om zich eens lekker te verliezen in een totaal andere wereld.
  • Kala Oorspronkelijke titel Belletering omslag Sjef Nix Een exotisch, verrassend en schitterend geschreven verhaal tegen de achtergrond van het woeste Afrika. Een adembenemend boek! Kala is de hoofdpersoon in een sprookjesachtige avonturenroman, die in Afrika speelt. In feite een meer gebruikt procédé: kind wordt opgevoed door dieren. In dit geval gaat het om een meisje dat als baby achtergelaten wordt bij hyena's. De auteur moet Afrika goed kennen: de hele sfeer van het verhaal en hetgeen hij vertelt over de flora en fauna maakt duidelijk dat hij werkelijk op de hoogte is. Een niet nieuw gegeven dus, maar op de een of andere manier toch heel apart: pure poëzie soms, zoals een verhaal in het verhaal wordt verteld en adembenemend mooi en fascinerend alles over de woestijndieren wordt verhaald. Vooral het leven van de hyena's en het leven van het meisje Kala in die gemeenschap worden heel dichtbij gebracht om het zo maar eens te zeggen. Voor lezers, die zin hebben om zich eens lekker te verliezen in een totaal andere wereld.
  • Heemkundige aantekeningen, anekdotes en gegevens over heiligen en hun verering. Verluchtigd door foto's met enigszins 'goedmoedige' cynische bijschriften en enige statistische informatie. Een prettig leesbaar geheel waartoe zeker niet in het minst de anekdotes en wijze van schrijven (zoals de tekst op het omslag vermeldt: 'goedmoedige spot') bijdragen. Door het gemis aan een zekere mate van volledigheid en het ontbreken van indices niet bruikbaar als naslagwerk; als zodanig waarschijnlijk ook niet bedoeld. Ofschoon gesuggereerd in de tekst op het omslag zijn er nauwelijks gegevens te vinden over Nederland. De overzichten betreffen alleen Vlaanderen. In dit genre zijn nog geen boeken verschenen het meeste zit verscholen in meer algemene volkenkundige werken en tijdschriften, althans wat Nederland betreft.
  • Het aardige van dit boekje is, dat het naast de patroontjes van de (lappen) poppelijven, jakken, jurken, jasjes, cape, mouwen, oogjes ook nog aandacht besteedt aan de accessoires: tasjes van verschillende soort, hoedjes en parapluutjes, alles uitgeprobeerd en aan de ervaring getoetst op lessen en clubs. Het gaat om speel- als wel om sierpoppen. Jammer dat alle gezichten de stiknaad vertonen als een eeuwig litteken. Geillustreerd met vele foto's en werktekeningen.
  • Hundejahre Oorspronkelijke titel Omslagtekening Gunter Grass Walter Henn in memorian De tweede grote roman van Gunter Grass, na "De blikken trommel". De vroegere Nazi Mattern, zijn joodse jeugdvriend Amseln en Harry Liebenau, een parodistisch ingestelde idealist, recapituleren ieder op hun eigen manier hun kinder- en jeugdjaren in het vooroorlogse Danzig, de manier waarop zij tijdens de oorlog schuldig werden en hoe zij er na 1945 weer bovenop probeerden te komen. Het meisje en de vrouw Tulla Prokriefke speelt daarbij een duistere rol. De herdershond van Hitler wordt een symbool voor het feit dat je je niet los kunt maken van het verleden. Een meer dan noodzakelijk boek.
  • Heeft hij het zich verbeeld of... Hij is het! Gerard springt van zijn bed en schiet in zijn schoenen. Haastig knoopt hij zijn veters dicht en rent naar de trap. Als hij halverwege is, ziet hij de klep van de brievenbus bewegen. Een tel staat hij doodstil. Hij ziet een hand door de brievenbus glijden. Het begint allemaal met de brand in Annie's Snackbar, waar Gerard, Toon, Ivo en Ubbe altijd bij elkaar komen. Daarna volgt de ene nachtelijke brand na de andere. Zelfs het witte huis, het nieuwe geheime onderkomen van de jongens, brandt af. Dit kan geen toeval zijn. Er moet een pyromaan aktief zijn, maar wie is die pyromaan? En wat moet die ouwe gluurder toch, die ze altijd overal tegenkomen, en die het ook 's nachts niet kan nalaten om op pad te gaan. Gerard, Toon, Ubbe en Ivo besluiten hem te gaan schaduwen.
Ga naar de bovenkant