• Zumulu Oorspronkelijke Titel Lu Beihe is 20 jaar met Zuo Wei getrouwd. Zij weet dat Zuo Wei bijna met Zeng Linger, zijn enige echte liefde getrouwd was, maar doordat Zeng Linger werd beschuldigd van een politieke misdaad en naar een gehucht ver weg werd verbannen, ging dat huwelijk niet door. Nu is Lu Beihe in de positie om haar man de verantwoording te geven van de Computergroep en zij overtuigt iedereen ervan dat Zeng Linger de meest bekwame persoon is om met Zuo Wei samen te werken, ondanks haar politiek verleden. Zeng Linger accepteert vol verbazing en overziet tijdens haar reis haar verleden waarin Zuo Wei een allesbehalve eervolle rol gespeeld heeft. Het verhaal wordt heel zorgvuldig opgebouwd, en in grote rust verteld. De onrechtvaardigheid van het politieke regime in China tijdens de Culturele Revolutie loopt als een draad door het hele verhaal. Heel sfeervol verhaal, evenwichtig woordgebruik en een rustige opbouw van de karakters.
  • Fugledansen Oorspronkelijke Titel Druk Koninklijke Wohrmann B.v. Â te Zutphen Typografie Pre Press B.v. te Zeist In de pers kreeg Elling al gauw de bijnaam de Noorse Forest Gump. De hoofdpersoon uit Ingvar Ambjrnsens veelgeroemde en inmiddels verfilmde romancyclus is dan ook een merkwaardige figuur. Deze dertiger beziet de alledaagse werkelijkheid vanaf de zijlijn en houdt zich verre van het gewoel.Ondanks zijn jeugdige leeftijd is Elling al rentenier. Maar plotseling schrikt hij wakker in een psychiatrische inrichting. Kennelijk heeft hij een crisis achter de rug. Wat aanvankelijk een onprettige situatie lijkt, ontwikkelt zich tot een welkome pauze. Elling vindt iets wat op een dagelijks ritme lijkt, kan goed opschieten met zijn afdelingsgenoten en beleeft zelfs een platonische liefde. Eigenlijk past zijn nieuwe omgeving veel beter bij zijn hoogstpersoonlijke vorm van logica. Zijn verstand kan even op vakantie, zodat andere onderdelen van zijn opmerkelijke persoonlijkheid alle ruimte krijgen.
  • Frostat Christmas Oorspronkelijke Titel omslagfoto uit de serie A Touch of Frost Frost is niet geliefd bij zijn superieuren: hij is onhandelabar, sjofel gekleed, heeft een zwartgallig karakter en is kort door de bocht. Hij zou dan ook allang het politiekorps uitgeknikkerd zijn als hij niet zoveel zaken wist op te lossen.Het is tien dagen voor kerst en het is ijzig koud. Tracey Uphill is niet thuisgekomen van zondagsschool, en haar moeder, een jonge prostituee, is de wanhoop nabij. Frost, even slonzig en opstandig als altijd, wordt op de zaak gezet. Hij wordt geholpen door de pas bij de politie gearriveerde Clive Barnard, het neefje van de baas, die een gemakkelijk doelwit vormt voor Frosts vernietigende opmerkingen.Met Barnard, die meer in de weg staat dan dat hij van nut is, gaat Frost aan het werk op zijn gebruikelijke onorthodoxe wijze, waarbij hij de gebeurtenissen zoals gewoonlijk verluchtigt met smakeloze anekdotes.Wanneer er naar aanleiding van een tip een skelet wordt gevonden, wordt Frost meegetrokken in een onopgeloste misdaad uit het verleden, die beter met rust gelaten had kunnen worden. Maar daar is Frost de man niet naar, zelfs als niet alleen zijn carriere, maar ook zijn leven op het spel komt te staan.'Frost is van vlees, bloed en trillende zenuwen' - Trouw
  • Dit leerboek psychiatrie is een van de beste op dit gebied en met name geschikt voor onderwijs op HBO-niveau. De auteur houdt de ontwikkelingen bij en past het boek daarop aan. De wijzigingen in deze druk betreffen de verandering van diagnosesysteem (van DSM-3-R naar DSM-4) en de wetswijziging van 1994 betreffende gedwongen opnames. De teksten zijn verder ook wel gewijzigd maar dat betreft meer de sfeer waarin geschreven is. Wordt het als leerboek gebruikt dan is vervanging wel noodzakelijk. Is het bedoeld als naslagwerk dan kan de vorige druk ook nog wel even mee, omdat daarin ook al werd vooruit gelopen op de wetswijziging en de exacte DSM-indeling is voor leken doorgaans toch minder interessant. N.B. De voorplaat ziet er gelukkig nu vriendelijker uit.
  • Deze roman speelt zich af vanaf ongeveer 1850 tot 1939 (met nadruk op de dertiger jaren van onze eeuw), en wel in Zuid-Limburg (mijnstreek, Heerlen) en - in de laatste hoofdstukken - Spanje (Barcelona). Hoofdpersonen zijn een mijnwerker (geboren in 1900), zijn vrouw (ex-prostituée) en zijn vriend. Via hun belevenissen schildert de auteur de strijd van de arbeiders, in het bijzonder de anarchisten, tegen kapitalisme en kerk. De klassetegenstellingen worden in schrille kleuren weergegeven. Het tragische verhaal over de hoofdpersonen wordt onderbroken door informatie over sociale en politieke toestanden in Zuid-Limburg (en Spanje). De dialogen zijn soms lang, het taalgebruik is nu en dan overdreven stoer, maar de stijl is vlot en soepel. Voor groot publiek. Verdienstelijk debuut. Het smaakvolle omslag vertoont boven de titel een houtsnede (een door smart verwrongen gezicht).
  • REALLIFEROMAN OVER POLITIEK, MEDIA, SEKS EN ZOGENAAMDE VRIENDSCHAP Grote man in Vladiwostok! Is Fons Nieuwenhuijs, politiek adviseur en communicatiestrateeg, die de ambitie heeft om zijn vriend Hans Portielje 'neer te zetten' in de Haagse politiek. Zijn aanbeden vrouw Pam, ex-tv-presentatrice, met wie hij een eigen bureau runt, ziet niks in het project - waarschijnlijk omdat Hans nogal een womanizer is, die zijn keurige Margot van Heusden Altena (ja, van de vroegere minister) belazert met toevalliege studentes. Nieuwenhuijs zelf is niet zo'n vrouwenjager, hij heeft genoeg aan de een á twee gezinnetjes die hij ooit per ongeluk heeft gesticht en waar Pam voor haar eigen bestwil niks van weet. 'een van de aardigste en leukste schrijvers uit de Nederlandse literatuur' MATTHIJS VAN NIEUWKERK P.F. Thomése (1958) schreef naast Zuidland de romans Heldenjaren en Het zesde bedrijf, de novellen Haagse liefde &De vieze engel en de verhalenbundel Greatest Hits. In 2003 publiceerde hij Schaduwkind, waarvan de vertaalrechten wereldwijd warden verkocht. Waarheen [Een taxichauffeur] Vladiwostok [ Ramses Shaffy]
  • Bundeling van de beste columns die Clark Accord in Het Parool publiceerde, en die een prachtig beeld scheppen van het leven van Surinamers in Nederland. In zijn columns in Het Parool kijkt Clark Accord naar de Nederlandse samenleving door een Surinaamse bril: hieruit blijkt dat hoe geïntegreerd de Surinamers ook zijn, deze integratie is voltrokken met behoud van de eigen cultuur. Accord vindt het belangrijk om `de mensen zelf' aan het woord te laten, want in de discussies over integratie wordt meer over dan met hen gesproken. Shirley Nagtegaal is `een moderne, jonge Surinaamse vrouw, die in de Nederlandse maatschappij is geworteld', aldus Accord, `maar wel duidelijk haar Surinaamse afkomst met zich meedraagt'. Een vrouw van deze tijd dus, maar ook een vrouw die haaks staat op `de mythe van de sterke Surinaamse, die het allemaal wel alleen af kan'. Naast de reeks columns over Shirley bevat deze gevarieerde bundeling tevens de serie Black holocaust (over slavernij), Moroccan Blues (waarin een bevriende Marokkaanse zangeres aan het woord komt) en Waar ligt Allochtonië (waarin Accord op zoek gaat naar dit magische land, waar mensen van allochtone achtergrond vandaan schijnen te komen).
  • No Man's land Oorspronkelijke Titel Typografie John Wijngaarden Omslagilustratie David Keith Jones Oost-Afrika is van ouds bewoond geweest door talrijke herdersvolken. Door de eeuwen heen is het conflict met de opdringende landbouwers en sinds eind vorige eeuw met de blanke kolonisten heviger geworden. De herdersvolken zijn stelselmatig afgeschilderd als wild, primitief, moordzuchtig, onbetrouwbaar en niet geïnteresseerd in vooruitgang. De laatste decennia wordt daar aan toegevoegd dat zij een bedreiging zijn voor hun natuurlijke omgeving en vooral het wild. De auteur reist door de betrokken gebieden, en geeft van ieder volk dat hij bezoekt een diepgaande analyse van hun cultuur, waarbij hij op indringende wijze de bestaande vooroordelen aanpakt en concludeert hoe verkeerd gehandeld wordt door Wildlife Fund. Hij houdt een vurig pleidooi voor een 'nieuw ecologisch denken', waarbij de herdersvolken met hun vee in harmonie kunnen leven met het grote wild. Een fascinerend boek, een eye-opener voor iedereen die Afrika een warm hart toedraagt, voor de kritische toerist, en voor de talloze natuurvrienden. Bevat 25 zwart-witfoto's.
  • Mord methoden Oorspronkelijke Titel Het leven is een quiz, enwij zijn slechts de kanidaten Hape Kerkeling De auteur van dit boek, een Duitse criminologisch bioloog, vertelt over een aantal bijzondere en geruchtmakende moord- en misdaadzaken uit heden en verleden en geeft hierbij veelal zijn oplossing/interpretatie van de zaak. Met onder meer de ontvoering van en moord op de zoon van luchtpionier Charles Lindbergh, de zaak-Heineken, de zaak-O.J. Simpson, de misdaden van Karla Homolka en Paul Bernardo, en de Duitse seriemoordenaar Karl Denke die in 21 jaar meer dan 31 mensen vermoordde. Verder aandacht voor de Body Farm, een Amerikaans instituut waar men de ontbinding van lijken onderzoekt, aandacht voor de balseming van het lijk van Lenin, de rol van toeval bij onderzoek, het gebruik van wetenschappelijke technieken etc. Met zwart-witfoto's en -afbeeldingen, bibliografie en register. Fascinerend, soms huiveringwekkend en vlot geschreven. De laatste jaren staat forensisch onderzoek erg in de belangstelling onder meer door de tv-serie CSI. Boeiend voor de vele fans van deze serie en voor andere geinteresseerden in forensisch onderzoek.
  • Una sombra ya pronto seras Oorspronkelijke Titel Foto achterzijde omslag Jerry Bauer Grafische vormgeving Zeno Dit is een typisch Argentijns boek. Het verhaal speelt zich af ergens in de pampa, de onmetelijke en lege 'provincie' van Argentinië. Wegen houden plotseling op, dorpen staan niet op de kaart en telefoondraden worden 's nachts gestolen. In die spookachtige wereld, die nog het meest wegheeft van een spiegelhuis, zwerft een uit de emigratie teruggekeerde computerprogrammeur. En verzucht, op driekwart van zijn verhaal: 'ik heb in deze dagen meer contacten gelegd dan in alle jaren dat ik in Europa heb gewoond...' De absurditeit van het Argentijnse landschap en de wanhopige moed waarmee de bewoners proberen hun leven richting te geven, worden met droge humor weergegeven. Verschillende van Soriano's romans werden verfilmd; eerder werd 'Geen tranen, geen vergeten' in het Nederlands vertaald. Ook dit boek leest als een filmscript. Het is uitstekend vertaald en verdient een brede lezerskring. Op het omslag een citaat uit de bespreking in de N.Y.T. Book review waarin het verhaal een 'road-movie' wordt genoemd.
  • Liebeth Sluiter Foto auteur te Amsterdam In dit nieuwe boek van Odiel Reef staat de psychotherapie van een jonge vrouw centraal. Lianne was, ondanks perioden van somberheid, redelijk tevreden met zichzelf, haar huis en haar werk. De toevallige ontmoeting met Marleen brengt haar leven echter volkomen uit balans. Ze krijgt steeds minder vat op zichzelf. Als de onrust te groot wordt, verbreekt Lianne het contact. Ze sluit zich op in haar huis en wil niemand meer zien. Marleen weet uiteindelijk tot haar door te dringen. ""Ben ik gek geworden of altijd al gek geweest?"" vraagt Lianne zich wanhopig af. In haar verwarring besluit ze hulp te zoeken. Ze treft een therapeut die haar helpt de puzzelstukjes van haar onbegrepen verleden in elkaar te passen. Waarom loog Liannes moeder over het vertrek van haar man? Hoe kan Lianne het contact met haar broer herstellen en wat betekent een steeds terugkerende droom? Langzaam ontdekt Lianne dat ze als volwassene niet langer bepaald hoeft te worden door onopgeloste kwesties uit het verleden
  • Educationof a felon Oorspronkelijke TitelGebruikers Sporen en Geel verkleuring en beetje scheve rug Edward Bunkers ervaringen in de strengste gevangenissen van Californië, de zelfkant van LA en de groezelige onderwereld van Hollywood hebben hem in staat gesteld ongemeen interessante en aangrijpende boeken te schrijven over het gevangenisleven en het bestaan als misdadiger. Hij mag Quentin Tarantino en James Ellroy tot zijn grootste fans rekenen. Als kind van straatarme ouders kwam de begaafde (IQ 152) maar extreem tegendraadse jonge Edward Bunker al vroeg in de armen van de straat terecht. Zijn moeder liet hem in de steek toen hij acht was. Bunker doorliep een reeks opvoedingsgestichten en jeugdtehuizen. Op zijn zeventiende zat hij in de beruchte San Quentin-gevangenis. Geweld was de enige manier om daar te overleven. Bunker wist zich te handhaven; op een gegeven moment sneed hij zelfs de keel van een seriemoordenaar door met een zelfgemaakt wapen. Maar wat hem uiteindelijk redde, was de literatuur. In de gevangenis ontwikkelde hij een passie voor Dostojevski en Cervantes, en hij begon zelf te schrijven. Dit boek is een noodzakelijk en fascinerend boek, dat een ontluisterend beeld geeft van de Amerikaanse samenleving.

Titel

Ga naar de bovenkant