• Omslagontwerp Tessa van der Waals Foto omslag Colledtie Tessa van der Waals Foto auteurFriso Keuris - Hollandse Hoogte Het is de eerste eeuw na Christus. in de haven van Adramyttium in Klein-Azië stapt Damis, misleid door de mist, op een Egyptisch zeilschip. Hoewel hij passage had geboekt op een sneller schip, besluit hij de reis uit te zitten. Hij vertelt de overige schepelingen dat hij de leerling is van Apollonius van Tyana, de beroemdste wijsgeer van zijn tijd. De reisgenoten van Damis, vooral de mysterieuze Agathanassa, stellen hem veel vragen, maar Damis herinnert zich weinig. Vijftien jaar lang heeft hij aantekeningen bijgehouden, maar die raken onderweg zwaar beschadigd. Agathanassa biedt aan hem te helpen om zijn leven met Apollonius te reconstrueren aan de hand van overgebleven papyrusfragmenten en de herinneringen die bij hem opkomen. Dag na dag vertelt Damis haar over zijn omzwervingen met Apollonius, die hem voerden door Mesopotamië, Perzië en daaraan voorbij, tot aan de oevers van de rivier de Ganga in het verre India. Maar aan wie vertelt hij zijn verhaal nu precies? Wie is deze Agathanassa? En wie is de dwaas die schijnbaar doelloos door alle verhalen van Damis heen zwerft?
  • Hedersmord Oorspronkelijke Titel Omslagontwerp Studio Ron van Roon Foto auteur Mats Anderson  Druk Koninklijke Wohrmann B.v.  te Zutphen Omslagillustratie Michael Trevillion - The Trevillion Picture Libraey De vakantie die commissaris Sten Wall traditiegetrouw doorbrengt op het Deense eiland Bornholm verloopt dit jaar minder rustig dan hij zich had voorgesteld. Al op de eerste dag wordt Walls plaatsvervanger Jan Carlsson geconfronteerd met de moord op officier van justitie Bill Elfvregen. Carlsson verdenkt ene Daniel Kärr. Tien jaar geleden is deze drugskoerier door toedoen van Elfvregen achter de tralies beland. Als Carlssons theorie opgaat, loopt ook Wall gevaar. Want ook die was destijds betrokken bij de veroordeling van Kärr. Carlsson maakt zich des te meer zorgen om zijn chef, omdat een 'familielid' van Wall geïnformeerd heeft naar Walls vakantieadres. Terwijl Wall, voorzover bekend, helemaal geen familie heeft.
  • Vijftien absurdistische verhalen van de auteur (1967), die in 1993 debuteerde met het bejubelde 'Een hemels meisje'. Na nog twee romans bleef het acht jaar stil. De verhalen zijn geconstrueerd rond een absurd idee, zoals in 'De muis', waarin hoofdpersoon Ada het bed deelt met een muis en zelf muisachtig wordt. Of 'Kut', waarin rokkenjager Pieter gehoor geeft aan zijn droom om vrouw te worden. Iemand die onbewust zijn eigen begrafenis meemaakt. Een schoonmaakster die tot hogere inzichten komt omdat ze absoluut geen vuil op haar werkadres mag beroeren. De ontwerper van gevangenissen die - na ettelijke bomaanslagen - in zijn eigen cel belandt en daar aan zijn roeping gestalte gaat geven ('Robert Jan for president'). De constructie gaat zo ver dat twee verhalen ('De verhalenbundel' en 'De recensie') vrijwel dezelfde beginpagina's hebben en daarmee ook hetzelfde plot: iemand leest in een boek wat hijzelf op datzelfde moment doet. Hoewel de stijl vlot en fris is, en daarmee boeiend, zijn de constructies vaak zo gezocht, zo rationeel dat het lezen een wat cerebrale beleving blijft.
  • De 25 verhalen in deze bundel gaan merendeels over de relatie tussen moeders en dochters, die vaak niet gemakkelijk is en ruzies met zich mee kan brengen. Naarmate de dochters ouder worden gaan zij gewoonlijk hun moeder beter begrijpen en wordt deze belangrijker voor ze. In een aantal verhalen ontbreekt juist de moeder-dochter relatie. Alle verhalen zijn geschreven voor vrouwen, zowel heel bekende als Munro, Colette, Plath en Walker, als minder bekende, zoals de Chinese Zhang Jie, en de Afrikaanse Ama Ata Aidoo. Daardoor wordt een goede indruk gegeven van moeders en dochters in verschillende culturen. Als geheel is deze bundel echt niet helemaal geslaagd, omdat de verhalen van sterk wisselende kwaliteit zijn, en lang niet allemaal duidelijk over het gekozen thema gaan. Eenheid ontbreekt daardoor.
  • Nackrostradet Oorspronkelijke Titel Foto auteur Ewa Rudling Druk Koninklijke Wohrmann B.v. Â te Zutphen Rond 1930 is het voor een meisje van eenvoudige komaf niet vanzelfsprekend om 'door te leren'. Op aandringen van haar onderwijzeres gaat de talentvolle Hildur toch naar het lyceum in de stad. Daar ontmoet ze de knappe winkelbediende Ivan. Voor hem laat ze haar toekomstplannen varen. Hildur trouwt en raakt zwanger. Als snel ontdekt ze dat Ivan naar buiten toe heel anders is dan in de beslotenheid van hun relatie. Hij is depressief en kan zijn gevoelens niet anders uiten dan in seksualiteit, die hij ook bij andere vrouwen zoekt. Ondanks de problemen blijft Hildur trouw aan de belofte dat ze haar man nooit zal verlaten en vecht ze, tegen beter in, voor haar gezin. Maar op latere leeftijd kiest Hildur toch voor zichzelf.
  • Twee liefdeskoppels komen met elkaar in contact en onmiddellijk worden hun relaties op de proef gesteld. Het zijn dan ook geen doorsneekoppels. Tegenover de Francaise Anne-Sophie en haar half-Belgische, half-Amerikaanse verloofde Tim staan de Pools-Amerikaanse Serge en zijn Amerikaanse vrouw Clara. Ook tegenover elkaar staan het prille, kwetsbare geluk van het ene stel en de huwelijkse verveling van het andere. Voeg daarbij de verschillen in nationaliteit en culturele gewoontes, en de basis voor een grappig en komisch boek is gelegd. Wat de Engelsen noemen: een comedy of manners.
  • The Carpathians Oorspronkelijke Titel De herontdekking van de mystieke Maori-legende van de Herinneringsbloem lokt toeristen naar Puamahara, een onbeduidend stadje in Nieuw-Zeeland. Ook de Amerikaanse Mattina Brecon strijkt er neer. Ze legt een verzameling geschreven portretten van bewoners aan en ontdekt de ontnuchterende werkelijkheid achter de facade die de toeristen te zien krijgen.
  • Malinche Oorspronkelijke Titel Omslagontwerp Roald Triebels te Amsterdam Foto auteur Jerry Bauer - Opale - Hollandse Hoogte Typografie en zetwerk Studio Cursief te Amsterdam Illustratie voorzijde omslag Collier Campbell lifeworks - Corbis Vertaling nawerk uit het Engels Jeannet Dekker Illustraties binnenwerk Jordi Castells De bewogen geschiedenis van Mexico is het decor voor de nieuwe roman van Laura Esquivel. Met de komst van de Spaanse conquistador Hernán Cortés komt er een einde aan de Indiaanse beschavingen van de Maya's en de Azteken. Zijn verovering van Mexico wordt echter ernstig gehinderd door het feit dat hij noch de taal van de Maya's noch die van de Azteken spreekt. Maar Cortés heeft een geheim wapen: hij kan rekenen op doña Malinche, vermoedelijk de dochter van een Azteekse edelman, die na de dood van haar ouders als slavin werd weggegeven aan de Spanjaarden. Wanneer blijkt dat het talenwonder Malinche als tolk kan optreden in de onderhandelingen tussen Cortés en de lokale bevolking, bloeit er iets moois op tussen de twee. Maar hoe lang kunnen zij deze verboden liefde volhouden? Laura Esquivel brengt op de haar bekende zangerige, dromerige manier een vrouw tot leven die tot op de dag van vandaag een belangrijke rol speelt in de Mexicaanse geschiedenis. Doña Malinche is een sfeervolle historische roman waarin Esquivel ons met warmte en humor laat zien dat geheimen uiteindelijk leiden tot verdriet, en dat communicatie de sleutel tot ware liefde is.
  • Wanneer enkele honderden kilometers voor de kust van Argentinie het containerschip All Virtue met man en muis vergaat, valt een claim van 56 miljoen op het bureau van Ellen Brachman, schadebehandelaar bij European Hayward te Rotterdam. Of er wordt uitbetaald, is afhankelijk van haar oordeel. Het lijkt een recht-op-en-neer geval. De reder-eigenaar geniet het vertrouwen van de verzekeringswereld en de druk om tot betaling over te gaan is groot. Langzaam maar zeker gaat echter de wereld op zijn kop. European Hayward reorganiseert, documenten verdwijnen en de sleutelfiguur pleegt zelfmoord. In de verwaring die ontstaat is Ellen steeds meer op zichzelf aangewezen om de soms bizarre omstandigheden te beoordelen. Alles lijkt fraude. Als de twijfel een keer te vaak toeslaat en haar eigen leven in gevaar komt, reis Ellen naar Buenos Aires om ter plaatse de waarheid te achterhalen. Van de All Virtue is dan - letterlijk en figuurlijk - geen spoor meer te vinden. Claim is het spannende verhaal
  • Met ene marketingopleiding op zak wordt Darob Dichter aangenomen bij VeDeVer Chemtrade B.V., een Amsterdams handelsbedrijf in grondstoffen voor medicijnen. Onder de bezielende leiding van Henk van der Voer leert hij de gespecialiseerde handel kennen. Van binnen en van buiten. VeDeVer Chemtrade B.V. voert een moeizaam gevecht tegen de steeds verder dalende winsten. Terwijl Darob handelt, gaat Van der Voort op zoek naar een veilige haven voor zijn bedrijf. Hij onderhandelt en bikkelt, totdat alzijn pogingen op niets uitlopen en hij met lege handen achterblijft.Dan begint de lange weg terug. Het verschil tussen goed en kwaad wordt steeds kleiner. Wat Van der Voort en Dichter voortstuwt is allang niet meer het gevoel voor onrecht. Tenminste, niet alleen... Ze wilen ook wraak. Zo simpel is het. En ze willen hun spullen terug. Maar dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Van der Voort en Dichter moeten hiervoor de grootste deal van hun leven maken, een deal die hen recht tegenover een internationaal concern plaatst dat farmaceutische middelen het illegale circuit in laat verdwijnen. Voor die deal moet alles wijken.Van Charles den Tex verschenen eerder de misdaadromans Dump, Claim en Code 39, die alle drie werden genomineerd voor de Gouden Strop.
  • Jan Stegger wordt naar Dubai gestuurd om te achterhalen wat de oorzaak is van de plotselinge enorme omzetdaling bij de Nederlands-Arabische joint-venture Daretco. Kort nadat Stegger arriveert, blijkt het kantoor van Daretco te zijn opgedoekt. Er is maar een man die daartoe genoeg macht bezit: Abdullah al Majid, de man met wie Stegger juist geacht wordt samen te werken. Al Majid beweert dat Daretco verhuisd is naar een representatiever kantoor. Is dat de enige reden?
  • Twee broers, Redouan en Fadil, groeien op in een moederloos Marokkaans gezin in de Haagse Schilderswijk. Ze ontwikkelen zich totaal verschillend, maar beiden proberen het beste van hun leven te maken. Toch gaat het soms hopeloos mis, want verkeerde vrienden kom je overal tegen en de verleidingen zijn groot. Vader Driss probeert het goede voorbeeld te geven, maar gaat gebukt onder een geheimzinnige last uit het verleden. Hij blijft erbij dat de jongens blij moeten zijn dat ze in Nederland wonen, terwijl Redouan en Fadil zich vaak in het nauw gedreven en miskend voelen. Religie houdt hen sterk bezig. De mooie dochter van een bevriende familie brengt de hoofden van de broers op hol. Hun onderlinge rivaliteit, hun botsende karakters en de verwarrende strenge normen waar ze zich aan moeten houden, drijven hen ten slotte uit elkaar, met noodlottige gevolgen. Vader Driss kan slechts machteloos toezien. Een explosief en actueel boek, van binnenuit geschreven.

Titel

Ga naar de bovenkant