• 'Je begint. Je geeft me je hand en we lopen door het stadspark in Wenen, daar vlakbij het Kunsthistorisch Museum. We drinken koffie in een glazen paviljoen. We gaan fietsen. Ik zit achterop. Je fietst langzaam en stabiel, zo veilig dat ik je niet hoef vast te houden en mijn handen vrij zijn om te voelen dat het herfst wordt. Een blaadje vlindert vlakbij een boom naar beneden. Ik sluit mijn handen en ogen hou dit geluk, dat aanvoelt als op straat gevonden geld, even vast.' In haar verrassende prozadebuut De zorgstroom weet A. el Baraka haar personages met een paar rake zinnen neer te zetten. El Baraka gebruikt eenvoudige, beeldende woorden en een licht-absurdistische toon om haar hoofdpersonen tot leven te wekken. Ieder verhaal creëert zo een klein en waarachtig universum dat zich met volle kracht aandient en waarin mensen worden meegezogen door zorgen en problemen. Anderen proberen hen te helpen, maar de hulp lijkt zijdelings te passeren zonder effect of betekenis.
  • Wanneer de verteller zijn zes jaar oude zoon Ryota meeneemt naar zijn wekelijkse zen-meditatie, is dat niet om de jongen in te wijden in de eeuwenoude rituelen van het zen-boeddhisme, maar veeleer om zijn moeder een ochtend rust te gunnen. Als Ryota twee jaar later vertelt dat hij een zenmonnik wil worden reageert zijn vader dan ook verbaasd. Hij neemt aan dat dit verlangen wel weer voorbij zal gaan. Ryota lijkt immers in niets op een zenmonnik: hij is dol op televisieshows, eet McDonaldshamburgers en speelt op straat als ieder ander kind. Hij volhardt echter in zijn verlangen en iedere zondag blijft hij trouw naar de tempel gaan om onderricht in zen te krijgen. Tenslotte zal hij zijn huis, zijn familie en zelfs zijn geboortenaam opgeven om een monnik te worden in de ascetische wereld van een zen-tempel.
  • Inspecteur Nelleke de Winter moet alle zeilen bijzetten na de dood van Berend Bouwmeester, eigenaar van een restauratiebedrijf in Bredevoort. De inwoners van het voor toeristen zo gemoedelijke boekenstadje zijn allesbehalve toeschietelijk en tijdens het onderzoek stuit Nelleke op een oud mysterie. Een geheim dat alles te maken heeft met een lijk dat lang geleden werd opgevist uit de Slingeplas. Onno Brugging, eigenaar van een antiquariaat, is een van de verdachten. Hij lijkt bovendien een grote aversie te hebben tegen Berends vrouw Anne-Wil, omdat zij midden tussen de antiquariaten een winkel in nieuwe boeken begint. Laat Nellekes intuïtie haar ditmaal in de steek? Ze vreest het ergste, want ze is afgeleid door de zoektocht naar Suzan. Het lijkt erop dat ze haar dochter na eenentwintig jaar in haar armen kan sluiten, maar de vraag is of de prijs daarvan niet te hoog zal zijn. Onmenselijke hoog.
  • Tamarah Benima kreeg van haar spirituele leermeester de opdracht een schaap te vangen. 'Een schaap is een onmogelijk dom beest maar desondanks niet gemakkelijk te vangen. Zolang ik bezig was met toenadering, was ik bezig met strategie. Maar er kwam een moment waarbij het ging om pure actie: nú. Het volgende moment had ik het schaap vast. Een onaagename ervaring, want het beest is zo bang dat het aavoelt alsof het geen botten heeft. Een halfjaar later werd ik er weer op uitgestuurd. Nu om een man te zoeken. Een opdracht waarvoor ik aanzienlijk minder animo aan de dag legde dan voor het vangen van het schaap, maar waar ik me wel aan zette, want er was toch een snaar geraakt. Maar waar moest ik een man vinden? In de trein? Voor ik het wist, was hij de trein alweer uit. Jarenlange spirituele training ten spijt, op het moment dat het erop aankwam, handelde ik niet. Uit pure woede ben ik twee dagen lang gaan posten waar de man was uitgestapt. Uiteindelijk kwam de begeerde reiziger in beeld. Ik moest nu echt... en werd getrakteerd op een verraste glimlach.' Het verhaal van het vangen van een schaap is exemplarisch voor de manier waarop Benima in het leven staat. Met creativiteit, openheid, verbeeldingskracht, begrip en humor schrijft zij over haar joodse achtergrond, de naoorlogse ontreddering onder de joden in Nederland, soefisme, tolerantie, spiritualiteit en liefde.
  • Don 't Let'sGo to the Dogs Tonight An African Chilbood Oorspronkelijke Titel Dit is een debuut van uitzonderlijke kracht - een verhaal dat geen lezer onberoerd zal laten. Het beschrijft de lotgevallen van een jong meisje, Alexandra Fuller, en van het door tragiek en oorlog getekende gezin waarvan zij deel uitmaakt: 'Ik was een scherpe, bijna neurotische observator van onze levens, maar ik was ook een voorbijganger en die positie is voor een verteller misschien wel het beste uitgangspunt.'Alexandra's vader, een naar Rhodesië geëmigreerde Brit, is vaak van huis omdat hij aan Britse zijde meevecht in de bloedige, wrede onafhankelijkheidsoorlog. Haar moeder, een in Afrika opgegroeide Schotse, is een warme, excentrieke vrouw, die zeer lijdt onder het verlies van drie van haar jonge kinderen. Alexandra en haar zusje Vanessa blijven als enige kinderen over. Het verdriet om hun verlies werpt alle gezinsleden op zichzelf terug, maar desondanks weten ze een gevoel van saamhorigheid te bewaren en delen ze hun liefde voor de magie van de Afrikaanse natuur.In evocatief proza beschrijft Fuller wat het betekent om op te groeien als blank kind in een Afrikaans land in burgeroorlog. Ieder detail van dit indrukwekkende verhaal over familie en liefde, verlies en geweld, en over een koloniale jeugd zonder materieel comfort is navoelbaar. Niet naar de honden vannacht is een pijnlijk maar hoopvol verhaal, dat zonder overdrijving tot de meest originele memoires in jaren gerekend kan worden.
  • Naast de twee grote hoofdstromingen in de wereld van theologie en geloof ontstaat er een nieuwe stroming: het Nieuwe Tijdsdenken. Tegenover de traditionalisten, die onverkort willen vasthouden aan de leer der vaderen, staat de moderne theologie, die veel geloofsopvattingen, die voor het verstand onvatbaar zijn, tot symbool verklaart. Beide stromingen staan dikwijls lijnrecht tegenover elkaar. Naast deze beide stromingen komt nu het Nieuwe Tijdsdenken op, de derde weg in het geloof. Dit nieuwe denken gaat van de volgende inzichten uit: . de zichtbare wereld is slechts een deel van een veel grotere, geestelijke werkelijkheid; . tussen de mensen op aarde en de geestelijke wezens is een toenemende betrokkenheid en beïnvloeding merkbaar; . een nieuwe tijd breekt aan: de mens ondergaat een verandering in bewustzijn, wordt zich bewust van de goddelijke kern in zichzelf en mag uitzien naar het Christuslicht dat tot ons komt; . die transformatie van de mens houdt ook een volwassenwording
  • Blood meridian or the evening redness inthe West Oorspronkelijke Titel Omslagfotografie Edward S. Curtis Aan de ene kant heb je de historische feiten. Het veroveren van het Amerikaanse westen in de negentiende eeuw ging gepaard met genocide en gruwelijke wreedheid, exploitatie en onrechtvaardigheid. Aan de andere kant is er de mythe: blokhutten en klapdeuren in de saloons, huifkarren en ongeschoren vogelvrijen; de held met zijn witte hoed die het avontuur tegemoet rijdt.Cormac McCarthy laat geen spaan heel van het geromantiseerde beeld dat wij koesteren van het "Wilde Westen'. Meridiaan van bloed is een fenomenale, gruwelijke roman, die door de bloeddorst, wraakzucht en epische slagvelden doet denken aan het Oude Testament en het werk van Homerus.
  • Karin Alvtegen 'Een superieure psychothriller.' - Flair De levenspaden van Eva en Jonas kruisen elkaar op een fatale manier. Wanneer Eva ontdekt dat haar man een relatie heeft, besluit ze te gaan scheiden. Tijdens een avondje uit in Stockholm loopt ze Jonas tegen het lijf. Een aangename avond volgt. Wat Jonas haar echter niet vertelt, is dat hij een geliefde heeft, Anna, die in coma ligt. Jonas ziet in Eva een tweede Anna en dat zal Eva's leven drastisch veranderen... 'Met haar derde psychologische thriller, Verraad, heeft Karin Alvtegen weer een overtuigend bewijs geleverd van haar talent om de wurgende werking van het brein tot hoofdthema te maken in een spannend verhaal.' - de Volkskrant 'Alvtegen schrijft sterke boeken in een pakkende stijl.' - Gouden Strop-winnaar Elvin Post in AD Magazine
  • Monumentale roman over vrijheid en vriendschap La Catedral del Mar Oorspronkelijke Titel Begin veertiende eeuw. Kaartmiddeleeuws Barcelona Fernando J. Sanchez Menendez Foto auteur Genis Mufioz - Circulo de Lectores by Courtesy of Random House Mondadori Omslagfotografie Santa Maria der Mar Barcelona Wie erin slaagt een jaar en een dag binnen de stadsmuren van Barcelona te wonen, is vrij mens volgens het plaatselijk recht. De Catalaanse boer Bernat glipt door de poort naar binnen en redt zo zijn babyzoon Arnau van een leven als lijfeigene. Het kind groeit op in de bruisende binnenstad, waar een kathedraal in aanbouw is: de Santa María del Mar. Samen met zijn boezemvriendje Joan werkt hij mee. In de loop der jaren gaat het Arnau als vrij man voor de wind: hij overleeft honger, oorlog en zelfs de zwarte dood. Maar dan belandt hij door verraad in de kerkers van de Inquisitie. Wat is zijn vroegere vriendschap met Joan nog waard? Ildefonso Falcones is een Catalaan in hart en nieren. Hij woont in Barcelona en werkt daar als advocaat. De kathedraal van de zee is zijn debuut, waaraan hij vier jaar gewerkt heeft. De roman is een enorme bestseller in Spanje, en de vertaalrechten zijn verkocht aan achtentwintig landen.
  • Verfilmd als Atonement met in de hoofdrol Keira Knightley en James McAvoy. Het is 1935. Briony en Cecilia Tallis, twee zussen uit een rijke Engelse familie, brengen met hun familie de zomer door op een landgoed. Het lijkt een normale hete zomerdag te gaan worden, maar als Briony haar zus en hun vriend Robbie bespiedt bij de fontein van het landhuis krijgt dit voorval door haar verbeeldingskracht grote gevolgen. Als later op de dag een misdaad gepleegd wordt beschuldigt ze Robbie hiervan. Dit heeft desastreuze gevolgen en verandert het leven van alledrie voorgoed. Boetekleed is een verhaal vol liefde, spanning en intriges over het verlies van kinderlijke onschuld, berouw en boete. Ian McEwan schreef meerdere succesvolle romans zoals De cementen tuin, Ziek van liefde, Zaterdag en zijn recenste boek Aan Chesil Beach. Boetekleed (Atonement) is prachtig verfilmd en zal op 29 augustus 2007 als openingsfilm te zien zijn op het filmfestival van venetie. 1 november 2007 gaat Atonement in de Nederlandse bioscopen in premiere. De hoofdrollen in Atonement worden gespeeld door Keira Knightley en James McAvoy. 'Een meeslepend boek dat de lezer voortdurend voor verrassingen plaatst.' De Volkskrant
  • Moesasji was de meest geduchte en ten slotte zelfs onoverwinnelijke samoerai die al tijdens zijn leven een legende werd. In dit boek wordt het verhaal van de volksheld Moesasji verteld en verweven met historische gebeurtenissen en personages.

Titel

Ga naar de bovenkant