• Er wonen zoveel asielzoekers en vluchtelingen in Nederland dat je er een middelgrote stad mee kunt vullen. Het is normaal geworden om Afghanen te zien fietsen door de dorpsstraat van Wolvega, Iraki aan te treffen in een buurtcafé van Delfzijl. Maar wie zijn die mensen waar komen ze vandaan, wat zijn hun plannen? En wie zijn degenen die beschikken over hun lot? Vijf jaar lang deed Toine Heijmans voor de Volkskrant verslag uit de wonderlijke wereld van de asielzoekers. Hij wachtte hen op bij de poort van het aanmeldcentrum en vloog met hen mee naar huis in een uitzetcharter. Zat aan tafel bij ambtenaren van de Immigratiedienst en ontdekte een moderne vorm van onderduik. Die ervaringen zijn de basis van dit boek: een uniek, opzienbarend en volledig portret van de Nederlandse asielmachine.
  • Het begon met een vriendenclubje dat ging samenwonen dicht bij de campus: de macho Kerouac, de met zichzelf kampende homoseksueel Ginsberg, de junk Burroughs en een handjevol anderen. Tussen al het overmatige alcohol- en drugsgebruik, de ongeremde seks en de road trips door, zorgden zij voor een vernieuwingsgolf in de poëzie en de literatuur, en groeiden uit tot de meest invloedrijke schrijvers van hun generatie. Deze graphic novel vertelt over de Beat Generation, een mythische literaire stroming en tegenbeweging uit de jaren '50 en '60, op een manier die net zo origineel en levendig is als de 'Beats' zelf. Undergroundschrijver Harvey Pekar (1939 - 2010), bekend geworden met zijn geïllustreerde autobiografie American Splendor, sloeg voor dit boek de handen ineen met bevriende schrijvers en striptekenaars. In pakkende zwart-wit tekeningen en scherpe teksten nemen zij de lezer mee naar alle pleisterplaatsen van de Beats, en laten zien hoe de niet te stoppen Beat in alle kunstvormen doordrong. Alle verschillende ideeën en achtergronden van de schrijvers worden in deze graphic novel samengevoegd tot één grote collage, en is de ideale manier om met deze legendarische stroming kennis te maken
  • William Boyd geeft in dit boek een helder en zeer volledig overzicht van de opvoedings- en onderwijsmethoden zoals die in de loop der eeuwen werden gebruikt, vanaf de Grieken tot in het begin van de 20e eeuw, en besteedt daarbij aandacht aan alle bekende pedagogen en didactici. Speciaal voor deze uitgave werd er een hoofdstuk toegevoegd over het Nederlandse en het Belgische onderwijs in de 19e en 20e eeuw, waarin o.a. de Mammoetwet duidelijk wordt uiteengezet. Het resultaat is dat dit werk onmisbaar is geworden voor allen die geïnteresseerd zijn in onderwijs en opvoeding, en in de wijze waarop de westerse cultuur en het westerse denken zich ontwikkeld hebben.
  • Jarenlang krijgt Nilgun Yerli geen garnalen door haar keel, omdat die haar aan het moeilijke leven van haar moeder herinneren. Garnalen pellen was voor haar moeder een manier om extra geld te verdienen waarmee ze de boodschappen kon betalen. Zielsveel hield Yerli van haar moeder, een wijze en intelligente vrouw, die altijd overal een antwoord op leek te hebben. Alleen bij haar moeder voelde ze zich veilig toen het gezin op Yerli's tiende vanuit Turkije in Nederland terechtkwam. Een land waar alles anders was: mensen, gewoonten, eten, waarden en normen. Haar moeder gaf haar steeds weer het gevoel dat alles goed zou komen. Langzaam werd echter duidelijk dat de machtsverhoudingen binnen het gezin volledig scheef lagen. De moeder offerde zich op, terwijl de vader het ervan nam. De vertelster ziet zich voor de moeilijke vraag gesteld of haar moeder, ondanks haar wijsheid en inzicht, niet een fundamentele fout heeft gemaakt. Het kan toch niet goed zijn zo met je te laten sollen? Loyaliteitsgevoelens, liefde en vrijheidsdrang strijden om de voorrang. Hoe de vertelster zich een weg baant door dit woud van tegenstrijdige gevoelens en zich leert handhaven in het niemandsland tussen twee culturen, leert deze ontroerende autobiografie.
  • Rachel Joyce (Londen, 1962) begon haar carrière als actrice en speelde bij de Royal Shakespeare Company en het Royal National Theatre. Daarna werkte ze twintig jaar bij de radio, waarvoor ze hoorspelen en documentaires schreef. Ze woont in Gloucestershire met haar man en vier kinderen. De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry is haar eerste roman, waarvan de rechten al voor verschijnen aan dertig landen werden verkocht
  • In hedendaags Tel Aviv ontvangt de jonge taxichauffeur Eddie Franco een dringend telefoontje van een vrouwelijke soldaat. Ze vertelt hem dat zijn verdwenen, van hem al enige tijd vervreemde vader wel eens omgekomen zou kunnen zijn bij een zelfmoordaanslag. Aanvankelijk met tegenzin vergezelt Eddie de soldate in haar zoektocht naar bewijzen. Terwijl ze het mysterie rond zijn vermiste vader ontsluieren, krijgt de gekwelde taxichauffeur niet alleen stapje voor stapje een scherper beeld van zijn vaders leven, maar ook van zijn eigen identiteit.
  • Tijdsbeeld van de wederopbouw van Rotterdam, 25 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog. Met bijdragen van Huib Goudriaan, Ruud van der Weyde, Ton Schuurmans, Jan D. Swart, Hans Berggren en prachtige zwartwit foto's van Henk 't JongHet is met letters niet mogelijk te knipogen. Dat is jammer. Want hoe anders moet u worden duidelijk gemaakt, dat 't niet zo erg gemeend is als hier, in deze eerste regels, wordt geschreven dat dit boek in de eerste plaats bestemd is voor de Rotterdammer... Betekent dit, dat ú, niet-Rotterdammer, thans verzocht wordt het gezelschap maar weer te verlaten? Welnee, blijft u rustig zitten, schuif desnoods wat dichter aan en lees mee. Ontdoe u echter van ieder vooroordeel tegen de stad waarover nu verhaald gaat worden. Dat is nodig, want dit boek wil een inventarisatie zijn en - het zij reeds nu gezegd - de inventaris is indrukwekkend; men kan er, ook na diepvriezing van het geringste greintje Rotterdams chauvinisme, niet omheen. Wellicht is dat irritant - het is echter niet anders. Enkele jaren geleden schreef een Amsterdammer eens, dat hij - die Amsterdammer - met een vanzelfsprekende vanzelfsprekendheid de superioriteit van zijn stad erkent. Maar 'De Rotterdammer is er voortdurend op uit zichzelf en zijn stad te bewijzen.. Rotterdam heeft daardoor ook voortdurend manifestaties en extra uitgaven nodig. De feiten van vandaag lijken dit woord te onderstrepen de jongste manifestatie heet Communicatie 70 en de extra uitgave, die daaraan gekoppeld is, heeft u zojuist opengeslagen. In dit boek zal echter niets worden bewezen; slechts wordt de stand van zaken opgemaakt. Wie straks, bij beschouwing daarvan, het bewijs van zijn gelijk wil vinden dat Rotterdam de kwart eeuw, die er ligt tussen het feitelijke begin van de wederopbouw en nu, goed heef besteed, mag dat. Wie de feiten wenst uit te leggen in het nadeel van de stad, is dat ook vergund. Men ziet maar..
  • Autobiografie van de Nederlandse filmregisseur (geb. 1898), die vooral buiten Nederland beroemd is geworden. Meer dan 70 jaar film en revolutionaire strijd aan de fronten van Spanje, China, Vietnam, Laos. Een leven dat zich niet laat opsplitsen in illusies en desillusies. Ivens' persoonlijke ideeën, zijn daden ,zijn voorzichtigheid, stilzwijgen en hoop vormen de kern van het boek. Voorts worden de vele ontmoetingen en vriendschappen met surrealisten, anarchisten, communisten, met Poedovkin, John Ford, Eisenstein, King Vidor, Dos Passos, Hemingway, Roosevelt, Castro, Tsjans Kai-Tsjek, Ho Tsji Minh en vele anderen op genuanceerde wijze beschreven.

Titel

Ga naar de bovenkant